Zarządzenie nr 20/2020 z dnia 25.05.2020
Zarządzenie nr 20/2020
Dyrektora Centrum Usług Wspólnych w Kobylnicy
z dnia 25 maja 2020 roku
w sprawie wprowadzenia procedur kontroli finansowej
Na podstawie art. 53 ust. 1, art. 68 ust. 1, 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t.j.: Dz. U. 2019 r. poz. 869 z późniejszymi zmianami), Komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF Nr 15, poz. 84) zarządza się, co następuje:
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- Wprowadza się w życie procedury kontroli finansowej w zakresie:
- pobierania, gromadzenia oraz zwrotu środków publicznych, stanowiące załącznik Nr 1 do Zarządzenia,
- zaciągania zobowiązań finansowych,stanowiące załącznik Nr 2 do Zarządzenia,
- dokonywania wydatków stanowiące załącznik Nr 3 do Zarządzenia,
- Przestrzeganie i ścisłe stosowanie procedur kontroli ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania gospodarki finansowej oraz przestrzegania dyscypliny finansów publicznych.
- Centrum Usług Wspólnych w Kobylnicy, zwane dalej CUW prowadzi gospodarkę finansową oraz jej kontrolę na podstawie:
- ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
- ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości;
- ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych;
- zarządzeń Dyrektora CUW oraz innych aktów normatywnych w tym między innymi uchwał Rady Gminy Kobylnica.
§ 2
- Kontrola finansowa jest elementem kontroli zarządczej w CUW.
- Kontrola finansowa dotyczy procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniem środków publicznych oraz gospodarowaniem mieniem.
- Kontrola finansowa obejmuje:
- zapewnienie przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzanie wstępnej oceny celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
- badanie i porównanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym, pobierania i gromadzenia środków publicznych, zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków ze środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków publicznych,
- prowadzenie gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur kontroli.
§ 3
- CUW prowadzi gospodarkę finansową na zasadach ustalonych w ustawie o finansach publicznych dla jednostki budżetowej.
- CUW prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie planu finansowego ustalonego na podstawie zadań wymienionych w statucie, zgodnie z przepisami wymienionymi w § 1 pkt 3.
Rozdział II
Cel i zakres kontroli
§ 4
- Kontrola finansowa ma na celu uzyskanie zapewnienia, że CUW:
- osiąga swoje cele w sposób planowany, celowy, oszczędny, wydajny i efektywny,
- działa zgodnie z przepisami prawa oraz aktami wewnętrznymi i wytycznymi kierownictwa,
- chroni zasoby rzeczowe i informacyjne,
- zapobiega, wykrywa błędy i nieprawidłowości,
- tworzy informacje finansowe i zarządcze rzetelnie i terminowo.
- Kontrola finansowa wykonywana jest z uwzględnieniem przestrzegania podstawowych zasad prowadzenia gospodarki finansowej, na podstawie następujących kryteriów:
- legalności (zgodności z prawem) – w ramach którego pracownicy są zobowiązani do zapewnienia zgodności wszelkich działań z obowiązującymi w danym czasie przepisami prawa,
- rzetelności – w ramach którego wypełniane są obowiązki przez pracowników z należytą starannością, sumiennie i terminowo, z dokumentowaniem określonych działań zgodnie z rzeczywistością, z uwzględnieniem okoliczności,
- celowości – w ramach którego pracownicy badają, czy działalność jest zgodna z celamii zadaniami wskazanymi w statucie jednostki i zgodności z przyjętymi planami,
- gospodarności – w ramach którego pracownicy optymalizują metody i sposoby oszczędnego i efektywnego wydatkowania oraz gospodarowania majątkiem jednostki, a ponadto stosują działania zapobiegające wystąpieniu szkód i ich ograniczaniu,
- przejrzystości – w ramach którego klasyfikuje się dochody i wydatki publiczne, sporządza sprawozdania budżetowe i finansowe, stosuje zasady rachunkowości, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w formie zorganizowanego ładu dokumentacyjnego, a ponadto sprawdzeniu czy dokumenty (dowody księgowe) będące podstawą zapisu w księgach rachunkowych, są opisane w sposób umożliwiający identyfikację zrealizowanego zadania,
- jawności – w ramach którego jednostka posiada (stronę www) BIP – Biuletyn Informacji Publicznej i udostępnia materiały zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej.
§ 5
Zakres kontroli finansowej obejmuje wszystkie zdarzenia gospodarcze dotyczące gospodarki finansowej związanej z funkcjonowaniem CUW, a w szczególności:
- gospodarowanie mieniem,
- zaciąganie zobowiązań finansowych,
- pobieranie, gromadzenie oraz zwrot środków publicznych,
- dokonywanie wydatków ze środków publicznych,
- udzielanie zamówień publicznych.
ROZDZIAŁ III
Zasady sprawowania kontroli finansowej
§ 6
- Kontrola finansowa sprawowana jest poprzez:
- kontrolę wstępną,
- kontrolę bieżącą,
- kontrolę następną.
- Kontrola wstępna ma na celu zapobieżenie powstaniu zjawisk odbiegających od przyjętych procedur. Przeprowadzana jest przed rozpoczęciem danego procesu, zanim zostaną wdrożone konkretne działania wywołujące skutki finansowe lub majątkowe. Ma na celu przeciwdziałanie podejmowaniu decyzji nieprawidłowych i niekorzystnych oraz winna zabezpieczać przed wystąpieniem zjawisk marnotrawstwa, niegospodarności lub nadużyć.
- Kontrola bieżąca przeprowadzana jest na każdym etapie danego procesu, celem wyeliminowania przed zakończeniem każdego etapu danego procesu, tych zjawisk, które mogą negatywnie wpłynąć na jego wynik końcowy. Kontrola bieżąca polega m.in. na:
- sprawdzeniu operacji gospodarczej lub finansowej określonej w dokumencie księgowym pod względem merytorycznym i pod względem formalno-rachunkowym,
- sprawdzeniu dokumentu, czy wydatek mieści się w planie finansowym,
- opisaniu dokumentu.
- Kontrola następna, przeprowadzana jest po zakończeniu danego procesu. Polega na analizowaniu i badaniu uzyskanych efektów działania oraz porównaniu ich z założonymi celami. Obejmuje również sprawdzanie, czy dany proces przebiegał zgodnie z założeniami i w ustalonej kolejności, a także czy został objęty kontrolą wstępną i bieżącą oraz czy była ona skuteczna. Kontrola ta powinna dostarczać także informacji o tym, co, w jakim zakresie i w którym etapie działań należy zmienić, aby osiągnąć założone cele.
§ 7
- Procedury kontroli procesów dotyczących:
- pobierania, gromadzenia oraz zwrotu środków publicznych,
- zaciągania zobowiązań finansowych,
- dokonywania wydatków, stanowią załączniki do niniejszego Zarządzenia.
- Procedury udzielania zamówień publicznych i gospodarowania mieniem wprowadzono odrębnym Zarządzeniem Dyrektora CUW.
ROZDZIAŁ IV
Postanowienia końcowe
§ 8
- Za przestrzeganie procedury kontroli odpowiedzialni są wszyscy pracownicy CUW.
- Nieprzestrzeganie procedur stanowi naruszenie obowiązków służbowych, za które w stosunku do osób odpowiedzialnych wyciągane będą konsekwencje służbowe i dyscyplinarne przewidziane w ustawie Kodeks Pracy oraz ustawie o finansach publicznych.
- Nadzór na wykonywaniem zarządzenia powierza się Księgowemu Głównemu CUW.
§ 9
Traci moc poprzednie Zarządzenie nr 4/2017 z dnia 16 stycznia 2017 roku w sprawie wprowadzenia procedur kontroli finansowej.
§ 10
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania i podlega ogłoszeniu na stronie BIP.